CBD, cannabidiol, een stof die voorkomt in de natuurlijke en voor sommige, de prachtige, planten bekend als cannabis. Als je nu aan cannabis denkt, denk je aan dat ‘hoge’ gevoel of het krijgen ervan goede oude munchies. CBD is hier echter niet verantwoordelijk voor, maar wordt toegeschreven aan een andere krachtige cannabis substantie bekend als THC.

CBD werkt een beetje stiller, vaak aantrekkelijk voor cannabinoïde receptoren, wat normaal het geval is geactiveerd met THC, op een veel indirectere manier. Dit verschil leidt ertoe dat CBD verschillende effecten heeft. Effecten zoals naar verluidt mitigerende aanvallen en het bieden van slaap voordelen voor bepaalde ziekten populaties (multiple sclerose, Parkinson). Maar de focus van deze video ligt op hoe recent CBD vrij zwaar voor iets op de markt is gebracht meer oefening gerelateerd. Meer specifiek, oefen herstel en prestaties uit.

Weet je wat, laten we er meteen aan beginnen. Hoewel sommige mensen, misschien zelfs jijzelf, misschien geloven dat CBD bij sommigen heeft geholpen manier met hun trainingen, zoals het verbeteren van pijn of zwaarder tillen, de studies tonen aan … nou ja, niets. Omdat we op het gebied van CBD en onderzoek niet echt hebben. Het onderzoek dat veel media-artikelen en CBD-bedrijven aanprijzen voor de herstelvoordelen van CBD zijn niet echt op oefeningherstel, maar op ontsteking. Ook maken deze ontstekingsstudies gebruik van rattenmodellen of hebben ze betrekking op specifieke ziekten zoals multiple sclerose. Oefeningherstel was nooit de focus. Voor oefenprestaties is de wetenschappelijke connectie opnieuw niet alleen op prestaties, maar op … ongerustheid. En nogmaals, we zien geen onderzoek dat angstverlichting specifiek voor jou vertoont zwaarder tillen of zoiets. In plaats daarvan zien we meer rattenstudies en studies over specifieke instellingen zoals spreken in het openbaar. Maar ja, over het algemeen kan het verminderen van angst je misschien helpen beter te presteren. We hebben het onderzoek niet om dat aan te tonen.

En eerlijk gezegd is dat echt de enige objectieve conclusie die we nu hebben. CBD-onderzoek staat nog in de kinderschoenen, veel te maken met de wettigheid ervan pas recent gedeeltelijk worden opgeheven. Misschien zouden we in de toekomst meer gegevens zien die suggereren dat CBD kan helpen, maar op dit moment, wij kan geen hoop claims rond gooien als we niet veel weten. Ach, we weten niet eens wat een goede dosis CBD in de eerste plaats is voor lichaamsbeweging of iets anders. En een ander probleem is dat vrij verkrijgbare CBD-producten vaak onjuist zijn geëtiketteerd. Een onderzoek uit 2017 wees uit dat slechts ongeveer 30% van de 84 geteste CBD-consumentenproducten nauwkeurig waren geëtiketteerd en erger nog, 20% had matig hoge THC-sporen, ook al zijn ze gelabeld om er geen te bevatten. Nogmaals, CBD en lichaamsbeweging, nog steeds erg weinig onderzocht en nog steeds veel werk aan de consument nodig.